Τρίτη 11 Φεβρουαρίου 2014

Η ΕΛΛΗΝΟΓΛΩΣΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗ ΒΟΡΕΙΑ ΡΗΝΑΝΙΑ – ΒΕΣΤΦΑΛΙΑ ΣΗΜΕΡΑ ΚΑΙ ΟΙ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΤΗΣ.

Αρθρο-επιστολή του συντονιστή Εκπαίδευσης ΒΡΒ,Δρ.Μανόλη Αλεξάκη.

Αγαπητοί συμπατριώτες, γονείς,
ευχαριστώ για  τη δυνατότητα που μας δίνετε να ενημερώσουμε τους συμπατριώτες μας για τη δουλειά μας και την πορεία της ελληνικής εκπαίδευσης στη Ρηνανία Βεστφαλία.
Επιτρέψτε μου να ευχηθώ καλή χρονιά με υγεία και δύναμη. Το 2014 να φέρει επιτυχίες και πρόοδο στους μαθητές μας!
Καταρχήν θα ήθελα να ευχαριστήσω τον Γενικό Πρόξενο κ. Γρ. Δελαβέκουρα που έχει εξ αρχής δείξει ξεχωριστό ενδιαφέρον για τα θέματα της εκπαίδευσης. Όπως γνωρίζετε έχουμε μαζί επισκεφθεί όλα τα σχολεία της περιοχής ευθύνης μας.
Η σχολική χρονιά 2013-14 βρίσκεται στη μέση της. Φέτος τα σχολεία μας ξεκίνησαν κανονικά το πρόγραμμα τους και οι μικρές ελλείψεις που υπήρξαν έχουν καλυφθεί.
Η ελληνόγλωσση εκπαίδευση στη Βόρεια Ρηνανία Βεστφαλία, έχει τρεις κύριους κορμούς. Με τη δουλειά μας στο Γραφείο Εκπαίδευσης προσπαθούμε να τονώσουμε και να βελτιώσουμε και τους τρεις, προγραμματίζοντας όμως και νέες παρεμβάσεις σε χώρους και τομείς που θεωρούμε σημαντικούς.
Σήμερα λειτουργούν:
Α. Τα Αμιγή σχολεία που χρηματοδοτούνται από την Ελληνική Πολιτεία και τα οποία αποτελούν το βασικό κορμό των μονάδων μας στη Γερμανία. Γεγονός είναι πως τα σχολεία μας έχουν ένα ισχυρό πρόγραμμα που επιτρέπει στους επιμελείς μαθητές να έχουν μια ισότιμη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας και της απαραίτητης επιστημονικής ορολογίας της, προκειμένου να  μπορέσουν να σπουδάσουν στην Ελλάδα. Επίσης παρέχεται σε μεγάλο βαθμό η δυνατότητα εκμάθησης των γερμανικών, για όσους επιθυμούν να παραμείνουν και να σπουδάσουν ή να δραστηριοποιηθούν επαγγελματικά στη Γερμανία.
Στους στόχους μας, προκειμένου η παρεχόμενη εκπαίδευση να βελτιώνεται και να αντιστοιχεί στις συνεχώς διαμορφούμενες απαιτήσεις, είναι:
-        η διασφάλιση επαφής με την επαγγελματική εκπαίδευση (σχετική ενημέρωση μέσω των γερμανικών υπηρεσιών) και η αξιοποίηση των δυνατοτήτων που το γερμανικό εκπαιδευτικό σύστημα μας παρέχει στον τομέα αυτό.
-        Η πιστοποίηση της γλωσσομάθειας (γερμανικών) για τους μαθητές μας, προκειμένου να μπορούν να την αξιοποιήσουν είτε στις σπουδές τους, είτε στην κατάρτιση τους
-        Κομβικό είναι το γεγονός της εφαρμογής του Νέου Λυκείου και στα σχολεία μας εδώ. Λογικά θα ισχύσει ό,τι και στην Ελλάδα. Περιμένω από τους γονείς μια τελική πρόταση. Σε κάθε περίπτωση ό,τι κι αν αποφασιστεί δεν θα ανατρέψει την αναγνώριση των σχολείων από τη γερμανική πλευρά  και τις προϋποθέσεις της. Στόχος μας πρέπει να είναι η περαιτέρω αναβάθμιση των μονάδων μας. Μπορούμε να το επιτύχουμε αξιοποιώντας και τις δυνατότητες που η γερμανική οργάνωση στην εκπαίδευση μας δίνει.
Β. Τις Γερμανοελληνικές μονάδες που έχουν εντάξει στο πρόγραμμα τους τα ελληνικά (Leibnitz, Krefeld). Τα σχολεία αυτά μας ενδιαφέρει να υποστηριχθούν
 

προκειμένου να προσελκύουν μαθητές που έχουν κάνει την επιλογή να φοιτούν σε σχολεία που οργανώνονται από τη χώρα υποδοχής. Επιδίωξη μας είναι οι θέσεις εργασίας που απασχολούν Έλληνες εκπαιδευτικούς να μην κλείνουν δεδομένου ότι η δαπάνη μισθοδοσίας των εκπαιδευτικών αναλαμβάνεται από τη γερμανική πλευρά. Πρόκειται για επιτυχημένα μοντέλα που θα πρέπει να ενισχυθούν και να διευρυνθούν, δεδομένου ότι ο ελληνικός πληθυσμός τα τελευταία χρόνια αυξάνεται στην περιοχή λόγω της κρίσης στη χώρα μας, άρα όλο και περισσότεροι συμπατριώτες μας θα μπορούν να κάνουν μια τέτοια επιλογή.

Γ. Τα Τμήματα Ελληνικής Γλώσσας που λειτουργούν είτε με ευθύνη της ελληνικής πολιτείας, είτε κάτω από την ευθύνη της γερμανικής πλευράς, βάσει των υποχρεώσεων της προς τους κατοίκους της χώρας και την καταγωγή τους. Μας ενδιαφέρει να διατηρηθούν όλες οι παραπάνω δυνατότητες, με εστίαση στην ανάπτυξη ΤΕΓ των οποίων την οργάνωση αναλαμβάνει η γερμανική πλευρά. Αυτό εκτός από το γεγονός ότι αποτελεί υποχρέωση της, είναι ευέλικτο (απαιτεί συγκέντρωση ενός ελάχιστου αριθμού μαθητών) ενώ ταυτόχρονα ανοίγει θέσεις εργασίας για Έλληνες, συμπατριώτες μας ομογενείς που έχουν τα προσόντα διδασκαλίας.

  • Στόχος του Γραφείου Εκπαίδευσης είναι να ενισχυθούν όλες αυτές οι μονάδες προκειμένου να παρέχουν την καλύτερη δυνατή εκπαίδευση, να καλύπτουν το μεγαλύτερο δυνατό μαθητικό δυναμικό ελληνικής καταγωγής, ή όσων επιθυμούν και επιλέγουν να μάθουν την ελληνική γλώσσα και στοιχεία του ελληνικού πολιτισμού.

Και στις δυο αυτές περιπτώσεις  το Γραφείο Εκπαίδευσης μπορεί με τρόπο οργανωμένο να παρέχει υποστήριξη στο μέτρο του δυνατού. Κυρίως με την παροχή εκπαιδευτικού υλικού, βιβλίων, καθώς και με την οργάνωση σεμιναρίων επιμόρφωσης σε σχέση με τη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας.

 

  • Μια σημαντική πρωτοβουλία είναι εκείνη που από κοινού με το Γενικό Προξενείο και τον κύριο Πρόξενο έχουμε αναλάβει προκειμένου να στηθεί ένα «ελληνικό δίκτυο  πολιτισμού». Ελλάδα ίσον πολιτισμός! Μας ενδιαφέρει λοιπόν αξιοποιώντας τις δυνάμεις που υπάρχουν σε συνεργασία με τις Ελληνικές Κοινότητες, τους Συλλόγους Γονέων, τους Συλλόγους των Εκπαιδευτικών να οργανώνουμε πολιτιστικές παρεμβάσεις με εκδηλώσεις ποιότητας που θα απευθύνονται και στο γερμανόφωνο και γενικότερα στο διεθνές περιβάλλον της Γερμανίας. Για το σκοπό αυτό έχουμε ως Γραφείο αναλάβει την καταγραφή και το συντονισμό κάποιων δρώμενων. Νομίζω πως τα πρώτα αποτελέσματα θα τα έχουμε εκεί γύρω στον Απρίλιο – Μάιο. Εκτίμηση μας όμως είναι πως από του χρόνου θα έχουμε μεγαλύτερη δυναμική καθώς θα υπάρχει ο χρόνος για να οργανωθούμε και να αποτυπώσουμε την κατάσταση, προκειμένου να αναδειχθεί η Ελλάδα και ο πολιτισμός μας. Είμαστε όπως λέει ο Γενικός Πρόξενος περισσότεροι από 100.000 στη Βόρεια Ρηνανία Βεστφαλία και αυτό πρέπει να είναι αισθητό και αναγνώσιμο.

Όσον αφορά τα Εκπαιδευτικά μας ζητήματα, η συνεργασία με την Ομοσπονδία των Γονέων και τους Συλλόγους, είναι πολύ καλή. Εκείνο που εξ αρχής διευκρινίσαμε είναι πως μας ενώνουν κοινοί στόχοι και προσδοκίες και πως πάνω από όλους μας βρίσκονται τα Ελληνικά Σχολεία για το καλό των παιδιών μας, των μαθητών μας. Σε αυτό θα συναγωνιζόμαστε!

Εμείς στο Γραφείο συνεχίζουμε τη δουλειά μας, προγραμματίζουμε την επόμενη σχολική χρονιά για να πάει καλύτερα ακόμη από τη φετινή.

Για το λόγο αυτό χρειαζόμαστε κλίμα ασφάλειας και εμπιστοσύνης για να πάει ψηλά το ελληνικό σχολείο. Τα μικρά πρακτικά προβλήματα προσπαθούμε να τα λύνουμε άμεσα, ενώ τα μεγαλύτερα τα εντάσσουμε σε έναν ευρύτερο σχεδιασμό.

Η Ελληνική Πολιτεία και το Υπουργείο, σε αυτές τις δύσκολες συνθήκες για τη χώρα, απαιτούν συγκροτημένη και αποδοτική δουλειά. Οι προτάσεις μας για βελτίωση και αντιμετώπιση των προβλημάτων υλοποιούνται από τη στιγμή που είναι τεκμηριωμένες και αποδεικνύουν τη χρησιμότητα τους.

Έχουν μεταφερθεί από μας ζητήματα που αφορούν τους νέους μετανάστες, συμπατριώτες μας. Το γεγονός πως φέτος έχουμε, για παράδειγμα, οργανώσει τμήματα αρχαρίων γερμανικής γλώσσας προκειμένου να ενταχθούν σε αυτά τα παιδιά που πρόσφατα ήρθαν και έρχονται από την Ελλάδα με χαμηλή ή και καθόλου γερμανομάθεια, είναι ένα χειροπιαστό αποτέλεσμα αυτής της προσέγγισης.

Μελετούμε, προτείνουμε και είμαστε εδώ για να υποστηρίξουμε τα Σχολεία μας και την Ελληνόγλωσση Εκπαίδευση.

  • Μας ενδιαφέρει επίσης να δούμε, και σιγά – σιγά διαμορφώνεται, την εικόνα, της διδασκαλίας των νέων ελληνικών στα Ανώτατα Ιδρύματα της περιοχής ευθύνης μας. Είναι χώρος προνομιακός και έχουμε χρέος να είμαστε εκεί διαμορφώνοντας συνθήκες προβολής της γλώσσας μας και του πολιτισμού μας.
  • Στη λογική αυτή εντάσσεται και η διδασκαλία της ελληνικής σε ενήλικες. Στη Γερμανία υπάρχει αυξημένος φιλελληνισμός καθώς και ιδιαίτερη σχέση πολλών Γερμανών με τη χώρα μας. Το έχουν καλλιεργήσει και αποτυπώνεται στην τουριστική κίνηση, οι Έλληνες ομογενείς  εδώ και πολλά χρόνια. Αξίζει να δούμε πως μπορούμε να προωθήσουμε τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας σε έναν αριθμό από αυτούς (αξιοποιώντας το ίδιο το γερμανικό σύστημα. τα ινστιτούτα γλωσσών, τους ελληνικούς φορείς που μπορούν να αναλάβουν κάτι τέτοιο). Αυτό δημιουργεί επίσης θέσεις απασχόλησης.
  • Προσπαθούμε ακόμη να οργανώσουμε το δίκτυο ενημέρωσης των νέων μεταναστών σε σχέση με τη στοιχειώδη γνώση των γερμανικών προκειμένου να επιταχυνθεί η ένταξη τους. Με το εκπαιδευτικό προσωπικό, όπου υπάρχει δυνατότητα, οργανώνουμε τάξεις αρχαρίων.

 

Προχωράμε με θέληση και τη δύναμη του Θεού. Στηριζόμαστε στην πατρίδα και συνεργαζόμαστε με τους συμπατριώτες μας εδώ, τους οργανωμένους αλλά και τον καθένα που έχει διάθεση να συμβάλει στον αγώνα μας αυτό.

Το Γραφείο Εκπαίδευσης είναι εδώ για να λύνει προβλήματα, να υποστηρίζει τους νέους μας και να ενημερώνει σωστά τους γονείς, που έχουν τις δικές τους αγωνίες και σηκώνουν το δικό τους σταυρό για να αναστήσουν τα παιδιά τους, να τα δουν να προκόβουν.

 Έχουμε την ίδια αγωνία! Ως δάσκαλοι  μπορούμε σε πολλές περιπτώσεις να βλέπουμε τα πράγματα πιο ψύχραιμα και ως εκ τούτου να είμαστε χρήσιμοι στον αγώνα αυτό και πέρα από το διδακτικό μας έργο.

Συνεχίζουμε τη δουλειά μας. Πιστεύουμε πως η επόμενη χρονιά θα είναι καλύτερη και πιο δημιουργική για όλους μας.

 

Καλή Χρονιά και πάλι!

 

Ο Συντονιστής Εκπαίδευσης

 

Δρ. Αλεξάκης Εμμανουήλ

Δεν υπάρχουν σχόλια: