Δεν κλείνουν τα ελληνικά σχολεία στο
εξωτερικό διαβεβαίωσε στη Βουλή ο υφυπουργός Παιδείας Θ. Παπαθεοδώρου ,
απαντώντας σε σχετική επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή των Ανεξάρτητων
Ελλήνων Τέρενς- Νικολάου Κουίκ με τα Ελληνικά Σχολεία του εξωτερικού.
«Εάν υπήρχε μία τέτοια πρόθεση το καλοκαίρι δεν θα είχαμε αναστείλει την ισχύ του ν.4027/2011 που προέβλεπε κάτι τέτοιο» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Παπαθεοδώρου και πρόσθεσε: «Αυτή τη στιγμή εξετάζουμε τον εξορθολογισμό και στην επόμενη φάση θα είμαστε έτοιμοι να εξαγγείλουμε τον νέο χάρτη σε αυτή την περίοδο».
Τα κενά σε εκπαιδευτικό προσωπικό σε όλα τα ελληνικά σχολεία του εξωτερικού είναι διακόσια πενήντα, πλην Αυστραλίας, Λατινικής Αμερικής και Νότιας Αφρικής, είπε ο κ. υφυπουργός και σημείωσε « Έχουμε παρακολουθήσει από κοντά το ζήτημα και της Αλεξάνδρειας και των άλλων χωρών της Αφρικής. Σήμερα, έχουμε χίλιες διακόσιες εξήντα οκτώ αιτήσεις εκπαιδευτικών. Επομένως, θα προχωρήσουμε άμεσα στην κάλυψη των κενών».
«Εάν υπήρχε μία τέτοια πρόθεση το καλοκαίρι δεν θα είχαμε αναστείλει την ισχύ του ν.4027/2011 που προέβλεπε κάτι τέτοιο» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Παπαθεοδώρου και πρόσθεσε: «Αυτή τη στιγμή εξετάζουμε τον εξορθολογισμό και στην επόμενη φάση θα είμαστε έτοιμοι να εξαγγείλουμε τον νέο χάρτη σε αυτή την περίοδο».
Τα κενά σε εκπαιδευτικό προσωπικό σε όλα τα ελληνικά σχολεία του εξωτερικού είναι διακόσια πενήντα, πλην Αυστραλίας, Λατινικής Αμερικής και Νότιας Αφρικής, είπε ο κ. υφυπουργός και σημείωσε « Έχουμε παρακολουθήσει από κοντά το ζήτημα και της Αλεξάνδρειας και των άλλων χωρών της Αφρικής. Σήμερα, έχουμε χίλιες διακόσιες εξήντα οκτώ αιτήσεις εκπαιδευτικών. Επομένως, θα προχωρήσουμε άμεσα στην κάλυψη των κενών».
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δραγασάκης): Κι εγώ σας ευχαριστώ.
Στη συνέχεια θα συζητηθεί η με αριθμό 367/2-10-2012επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή των Ανεξάρτητων Ελλήνων κ. Τέρενς- Νικολάου Κουίκ προς τον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού, σχετικά με τα Ελληνικά Σχολεία του εξωτερικού.
Στην ερώτηση θα απαντήσει ο Υφυπουργός κ. Παπαθεοδώρου.
Κύριε Κουίκ, έχετε το λόγο για δυο λεπτά για να αναπτύξετε την ερώτησή σας.
ΤΕΡΕΝΣ-ΣΠΕΝΣΕΡ-ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΚΟΥΪΚ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Υφυπουργέ, το θέμα μου στην ουσία δε στρέφεται σ' εσάς. Σε εσάς κάνω μόνο μια επίκληση: Κάντε ό,τι μπορείτε μέσα σε αυτή τη μνημονιακή πολιτική, να πάρετε χρήματα από το Υπουργείο Οικονομικών για να προασπίσετε τη συνέχεια της ελληνικής γλώσσας στη διασπορά. Διότι, αυτό το οποίο ξεκίνησε από υπουργίας Γιώργου Παπανδρέου ως Υπουργού Παιδείας και που συνέχιζε με περισσό ζήλο η κυρία Διαμαντοπούλου, δεν έχει προηγούμενο στα ιστορικά χρονικά.
Θα σας θυμίσω απλά και μόνο ότι το 1996, όταν Υπουργός Παιδείας ήταν ο κ. Γιώργος Παπανδρέου ψηφίστηκε ο ν. 2413 –προσέξτε- που προέβλεπε την κατάργηση των σχολείων της Ελλάδας στο εξωτερικό και την ενσωμάτωση των μαθημάτων της ελληνικής γλώσσας στα γερμανικά, στα βελγικά και στα υπόλοιπα σχολεία.
Τα χρόνια που μεσολάβησαν ο νόμος αυτός δεν ενεργοποιήθηκε, μέχρι που ήρθε η κ. Άννα Διαμαντοπούλου μαζί με την παρέα της –την κ. Δραγώνα, την κ. Ρεπούση- και όλους αυτούς, οι οποίοι συνωστίστηκαν στο Υπουργείο Παιδείας, όχι βεβαίως, σαν εκείνους, οι οποίοι περίμεναν το κρουαζιερόπλοιο για να φύγουν από τα παράλια της Σμύρνης και να έρθουν στην Ελλάδα.
Έχουμε φτάσει σε ένα σημείο, κύριε Υφυπουργέ, όπου τα ελληνόπουλα στην Αίγυπτο περιμένουν πότε θα γίνει επιτέλους αυτός ο διαγωνισμός για να φύγουν καθηγητές και να πάνε για να τους μάθουν ελληνικά. Κι είναι πάνω από εκατό παιδιά που περιμένουν στην Αλεξάνδρεια και στο Κάιρο.
Φαντάζομαι ότι έχετε πάρει την επιστολή από τους ανθρώπους στη Βαυαρία, οι οποίοι είναι αρκετά οργισμένοι σε σχέση με το τι θα κάνετε. Διότι, έχουν αυξηθεί και τα ελληνόπουλα που πηγαίνουν εκεί με μετανάστες της πολύ νέας γενιάς. Κι εννοώ της μνημονιακής γενιάς
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)
Στη συνέχεια θα συζητηθεί η με αριθμό 367/2-10-2012επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή των Ανεξάρτητων Ελλήνων κ. Τέρενς- Νικολάου Κουίκ προς τον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού, σχετικά με τα Ελληνικά Σχολεία του εξωτερικού.
Στην ερώτηση θα απαντήσει ο Υφυπουργός κ. Παπαθεοδώρου.
Κύριε Κουίκ, έχετε το λόγο για δυο λεπτά για να αναπτύξετε την ερώτησή σας.
ΤΕΡΕΝΣ-ΣΠΕΝΣΕΡ-ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΚΟΥΪΚ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Υφυπουργέ, το θέμα μου στην ουσία δε στρέφεται σ' εσάς. Σε εσάς κάνω μόνο μια επίκληση: Κάντε ό,τι μπορείτε μέσα σε αυτή τη μνημονιακή πολιτική, να πάρετε χρήματα από το Υπουργείο Οικονομικών για να προασπίσετε τη συνέχεια της ελληνικής γλώσσας στη διασπορά. Διότι, αυτό το οποίο ξεκίνησε από υπουργίας Γιώργου Παπανδρέου ως Υπουργού Παιδείας και που συνέχιζε με περισσό ζήλο η κυρία Διαμαντοπούλου, δεν έχει προηγούμενο στα ιστορικά χρονικά.
Θα σας θυμίσω απλά και μόνο ότι το 1996, όταν Υπουργός Παιδείας ήταν ο κ. Γιώργος Παπανδρέου ψηφίστηκε ο ν. 2413 –προσέξτε- που προέβλεπε την κατάργηση των σχολείων της Ελλάδας στο εξωτερικό και την ενσωμάτωση των μαθημάτων της ελληνικής γλώσσας στα γερμανικά, στα βελγικά και στα υπόλοιπα σχολεία.
Τα χρόνια που μεσολάβησαν ο νόμος αυτός δεν ενεργοποιήθηκε, μέχρι που ήρθε η κ. Άννα Διαμαντοπούλου μαζί με την παρέα της –την κ. Δραγώνα, την κ. Ρεπούση- και όλους αυτούς, οι οποίοι συνωστίστηκαν στο Υπουργείο Παιδείας, όχι βεβαίως, σαν εκείνους, οι οποίοι περίμεναν το κρουαζιερόπλοιο για να φύγουν από τα παράλια της Σμύρνης και να έρθουν στην Ελλάδα.
Έχουμε φτάσει σε ένα σημείο, κύριε Υφυπουργέ, όπου τα ελληνόπουλα στην Αίγυπτο περιμένουν πότε θα γίνει επιτέλους αυτός ο διαγωνισμός για να φύγουν καθηγητές και να πάνε για να τους μάθουν ελληνικά. Κι είναι πάνω από εκατό παιδιά που περιμένουν στην Αλεξάνδρεια και στο Κάιρο.
Φαντάζομαι ότι έχετε πάρει την επιστολή από τους ανθρώπους στη Βαυαρία, οι οποίοι είναι αρκετά οργισμένοι σε σχέση με το τι θα κάνετε. Διότι, έχουν αυξηθεί και τα ελληνόπουλα που πηγαίνουν εκεί με μετανάστες της πολύ νέας γενιάς. Κι εννοώ της μνημονιακής γενιάς
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)
Δεν θα συνεχίσω. Ξέρω ότι γνωρίζετε το θέμα. Θα περιμένω να ακούσω
την πρώτη τοποθέτησή σας και μετά θα συνεχίσω, γιατί έχω ενδιαφέροντα
στοιχεία να σας δώσω, που δεν αφορούν μόνο αυτά τα θέματα, αλλά θα μπω
λίγο και στο θέμα της Θράκης, ακόμη και σε πανεπιστημιακά θέματα που
αφορούν την ελληνική γλώσσα.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δραγασάκης): Το λόγο έχει ο Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Θεόδωρος Παπαθεοδώρου.
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΠΑΠΑΘΕΟΔΩΡΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού): Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, θα ήθελα να απαντήσω στην ουσία της ερώτησής σας, κύριε Κουΐκ, και να σας πω ότι κατανοώ την ανησυχία που έχει δημιουργηθεί στην ομογένεια, μερικές φορές από αναρμόδιες πηγές, από τροφοδοτούμενες φήμες.
Θα σας πω και κάτι άλλο. Πέρα από την προσωπική, υπάρχει και πολιτική ευαισθησία για το συγκεκριμένο ζήτημα, διότι έχω παρακολουθήσει αρκετά χρόνια, λόγω της προσωπικής διαδρομής, τα σχολεία του εξωτερικού. Επομένως, γνωρίζω ποια είναι η σχέση αυτών των σχολείων και με το μητροπολιτικό κέντρο και ποια είναι η προσφορά τους, έτσι ώστε να κρατηθούν η γλώσσα, ο πολιτισμός, η ιστορία.
Στόχος του Υπουργείου Παιδείας είναι να στηρίξει τα ελληνικά σχολεία του εξωτερικού με όποιον τρόπο μπορεί αυτή τη στιγμή και ιδιαίτερα στη δύσκολη περίοδο που διανύουμε. Υπάρχει, όμως, ανάγκη επανασχεδιασμού και αναδιοργάνωσης της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης και αναδιάρθρωσης των εκπαιδευτικών μονάδων εξωτερικού. Αυτή η στρατηγική εντάσσεται αυτή τη στιγμή στα βελτιωτικά σχέδια για την καλύτερη παροχή ελληνικής εκπαίδευσης, γεγονός σε πολλές περιπτώσεις αναγκαίο –και εδώ, πιστεύω, θα συμφωνήσετε μαζί μου- αφού έχουν παρατηρηθεί φαινόμενα να υπάρχουν σχολεία με έναν ή δύο μαθητές σε ορισμένες χώρες, που είχαν δασκάλους και φαινόμενα με εξήντα ή εβδομήντα μαθητές σε σχολεία, που όμως δεν υπήρχε δάσκαλος ή καθηγητής. Επομένως, αυτό συνεπαγόταν μη ορθολογική κατανομή πόρων και εκπαιδευτικού προσωπικού.
Θα πρέπει να συμφωνήσουμε και σε κάτι άλλο. Επειδή αναφερθήκατε σε συγκεκριμένα γεγονότα και συγκεκριμένες χώρες, θέλω να πω ότι όλες οι περιπτώσεις σχολείων του εξωτερικού δεν είναι ίδιες. Διαφορετικά προβλήματα αντιμετωπίζουν τα ελληνικά σχολεία στη Γερμανία, διαφορετικά στη Γαλλία, διαφορετικά στις Ηνωμένες Πολιτείες ή στην Αυστραλία. Διαφορετικές είναι και οι δομές σε όλες αυτές τις χώρες και ξέρω ότι το γνωρίζετε πολύ καλά. Χρειάζεται, επομένως, ένας ανασχεδιασμός του πλαισίου στήριξης ελληνικής εκπαίδευσης στο εξωτερικό με βάση τις πραγματικές ανάγκες των κοινοτήτων.
Πέραν τούτου, όμως, μπορώ να σας ενημερώσω και να σας διαβεβαιώσω ότι όσον αφορά τις ελλείψεις σε εκπαιδευτικό προσωπικό η αρμόδια υπηρεσία είχε ήδη προβεί στη δημοσίευση προκήρυξης για την πλήρωση των κενών και εργάζεται συστηματικά για την άμεση και λυσιτελή έκβαση του θέματος. Να σημειώσω εδώ ότι οι αιτήσεις των υποψηφίων για τη συγκεκριμένη προκήρυξη για λόγους εξοικονόμησης χρόνου φέτος υποβλήθηκαν ηλεκτρονικά, μετά από πρόσκληση ενδιαφέροντος. Η συγκεκριμένη προκήρυξη ολοκληρώθηκε μόλις χθες, στις 7 Οκτωβρίου και έτσι, άμεσα, μέσα στις επόμενες μέρες θα προχωρήσουμε στην τοποθέτηση εκπαιδευτικών, προκειμένου να στελεχωθούν τα κενά σε συγκεκριμένες εκπαιδευτικές μονάδες.
Θέλω να πω και κάτι άλλο, γιατί νομίζω ότι είναι σημαντικό και για τη δική σας πληροφόρηση. Τα κενά σε όλο τον κόσμο είναι διακόσια πενήντα, πλην Αυστραλίας, Λατινικής Αμερικής και Νότιας Αφρικής. Έχουμε παρακολουθήσει από κοντά το ζήτημα και της Αλεξάνδρειας και των άλλων χωρών της Αφρικής. Σήμερα, έχουμε χίλιες διακόσιες εξήντα οκτώ αιτήσεις εκπαιδευτικών. Επομένως, θα προχωρήσουμε άμεσα στην κάλυψη των κενών.
Ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δραγασάκης): Κύριε Κουΐκ, έχετε το λόγο για τρία λεπτά, προκειμένου να δευτερολογήσετε.
ΤΕΡΕΝΣ-ΣΠΕΝΣΕΡ-ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΚΟΥΪΚ: Με ικανοποιεί το γεγονός ότι το Υπουργείο αντιλαμβάνεται τα τεράστια κενά που υπάρχουν και είναι κυρίως στην περιοχή της Γερμανίας. Φαντάζομαι ότι έχετε την επιστολή που έχει έρθει από το Σύλλογο Γονέων Βαυαρίας, όπου για παράδειγμα στο 1ο Γυμνάσιο Μονάχου, που έχει τριακόσιους είκοσι μαθητές, ενεγράφησαν φέτος τριάντα έξι μαθητές, νέα παιδιά τα οποία πήγαν με τους γονείς τους εκεί. Είναι το νέο μεταναστευτικό ρεύμα, για το οποίο μίλησα και προηγουμένως.
Εκεί, κύριε Υφυπουργέ, είναι ένα σχολείο που δεν γνωρίζουν ακριβώς πόσες ελλείψεις έχουν. Για να μη μπω όμως σε λεπτομέρειες και σπαταλώ το χρόνο, ναι, πράγματι, είναι τόσα τα κενά όσα είπατε σε όλον τον κόσμο.
Βεβαίως, και αποδέχομαι την άποψη ότι κάθε περιοχή έχει τη δική της ιδιαιτερότητα. Δεν μπορείς να αντιμετωπίσεις το ίδιο τη Γερμανία με τις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου εκεί υπάρχει ένα άλλο καθεστώς λειτουργίας των ελληνικών σχολείων.
Με την ευκαιρία θα ήθελα να σας πω ότι στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου πλέον έχουμε μπει στην τρίτη και τέταρτη γενιά, θα πρέπει –θα μου πείτε, πολυτέλεια, αλλά αφορά την ελληνική γλώσσα- αυτά τα παιδιά να μαθαίνουν και μέσα από ειδικότερα σχεδιασμένα βιβλία, διότι δεν τους είναι εύκολο να έχουν την ύλη που έχουν και τα παιδιά στην Ελλάδα. Άρα, θεωρείται μεν πολυτέλεια σε τέτοιους καιρούς λιτότητας, αλλά είναι αναγκαίο να το σχεδιάσουμε. (RG)
Με την ευκαιρία να πω ότι τα κονδύλια τα οποία είχαν κοπεί ήταν 15.000.000 ευρώ από τα επιμίσθια των καθηγητών, δηλαδή τους στέλνουν έξω ξυπόλυτους και τους λένε πηγαίνετε να σπουδάσετε τα παιδιά μας και αν θα μείνετε σε παγκάκι, αν θα μείνετε στο σταθμό του Μονάχου είναι μία άλλη ιστορία. Πάντως είναι αυτή ίσως και η πηγή του κακού για πολλούς από εκείνους, οι οποίοι αναγκαστικά αποσύρονται. Να σας θυμίσω όμως ότι καραβάνια έφερνε πίσω η κ. Διαμαντοπούλου, η οποία αν θυμάμαι καλά ήταν και εκείνη η οποία είχε προτείνει μία εποχή να είναι η επίσημη δεύτερη γλώσσα της Ελλάδας η Αγγλική.
Θα ήθελα με την ευκαιρία να πω ότι ο αναπληρωτής τομεάρχης στον τομέα των εξωτερικών που εγώ είμαι ο τομέαρχης, ο πρώην πρύτανης του Πολυτεχνείου ο κ. Μαρκάτος, πριν μπω μέσα με παρακάλεσε επιγραμματικά να σας θέσω δύο πράγματα.
Κέμπριτζ. Μπορούμε να πάρουμε εσαεί την έδρα των ελληνικών σπουδών εκεί. Το τίμημα υπάρχει. Είναι 1.000.000 ευρώ, αλλά για πάντα. Διότι συνήθως τα αμερικανικά πανεπιστήμια λένε δώσε μας 1.000.000 εσύ, να βάλουμε και εμείς άλλο τόσο και να το έχουμε για πέντε χρόνια. Και για πάντα στο Κέμπριτζ. Σε εποχές λιτότητας τολμώ να σας το πω, κύριε Υπουργέ.
Όπως επίσης στη Σαγκάη υπάρχει το πανεπιστήμιο με την έδρα των ελληνικών σπουδών και που κάθε χρόνο βγαίνουν δέκα με δώδεκα παιδιά κινεζάκια, τα οποία κάποια στιγμή θα στελεχώσουν εμπορικές και διπλωματικές αντιπροσωπείες και αυτά τα παιδιά ζητούν να έρθουν να κάνουν ένα χρόνο μεταπτυχιακά στην Ελλάδα και δεν έχουμε ούτε καν φοιτητική εστία για να τους φιλοξενήσουμε. Και τους φέρνουμε fast food μέσα σε ενάμιση μήνα στη σχολή της Κέρκυρας.
Ένα τελευταίο, το οποίο έχει να κάνει με τη Θράκη. Πριν από μερικά χρόνια είχαμε την περίπτωση της ηρωικής δασκάλας Χαράς Νικοπούλου. Δεν θέλω να μπω σε περισσότερες λεπτομέρειες, θα ήθελα να σας καταθέσω προσωπικά στο γραφείο σας την περίπτωση, αλλά δημιουργείται στην περιοχή της Ξάνθης μία νέα περίπτωση Χαράς Νικοπούλου. Μία χριστιανή δασκάλα, η οποία διώκεται αυτήν τη στιγμή από τη γνωστή φάμπρικα του προξενείου της Κομοτηνής και που πολύ φοβάμαι ότι εάν και εδώ ενδώσουμε θα στραβώσει πολύ το κλίμα. Χαίρομαι, όμως, που έμαθα ότι ανυποχώρητα το Υπουργείο Παιδείας επέβαλε το νόμο του κράτους, που υποχρεωτικά στέλνει τα παιδιά στο νηπιαγωγείο πριν εγγραφούν στην Α' Δημοτικού. Και αυτό θεωρώ ότι είναι και μια –πιστέψτε με, το λέω πολύ εγωϊστικά- μια κατάκτηση, η οποία βγήκε και μέσα από δικό μου κοινοβουλευτικό έργο, διότι ξέρω ότι πολλούς ενοχλώ εκεί, αλλά σκοπεύω να ενοχλήσω ακόμα περισσότερους, γιατί η Θράκη δεν μπορεί να παραδοθεί σε καμία περίπτωση στην Άγκυρα, πολύ περισσότερο μέσω της παιδείας.
Κύριε Υφυπουργέ, σας ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δραγασάκης): Ο κύριος Υφυπουργός έχει το λόγο για να δευτερολογήσει.
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΠΑΠΑΘΕΟΔΩΡΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού): Κύριε Βουλευτά, ως προς το συγκεκριμένο γεγονός ευχαρίστως να ενημερωθώ.
Θα σας πω, όμως, ότι από την πρώτη στιγμή για το ζήτημα των μουσουλμανοπαίδων το Υπουργείο Παιδείας είχε λάβει ξεκάθαρη θέση και νομίζω ότι αυτό επιτάσσει και η προσήλωση, ο σεβασμός, η τήρηση της νομιμότητας για όλη την υποχρεωτική εκπαίδευση. Από εκεί και πέρα θα ήθελα να δούμε τρία θέματα, παρά το γεγονός ότι δεν ήταν στην ερώτησή σας, για λόγους που κατανοείτε. Έχω μία ενημέρωση, την οποία θα ήθελα να καταθέσω.
Αυτήν τη στιγμή εξετάζουμε τις συνθήκες και για το Κέμπριτζ αλλά και για το κέντρο νεοελληνικών σπουδών στο Παρίσι. Είναι η δυνατότητα που πρέπει να εξασφαλίσουμε, έτσι ώστε να υπάρξει η καλλιέργεια της ελληνικής γλώσσας, του ελληνικού πολιτισμού σε πανεπιστήμια, τα οποία είναι διεθνούς ακτινοβολίας και από την άλλη πλευρά θεωρώ ότι είναι υποχρέωσή μας να έρθουμε –και το έκανα με το Γάλλο ομόλογό μου- σε επαφή με τις αντίστοιχες αρχές των κρατών αυτών, ώστε να μπορούμε να εξασφαλίσουμε αυτήν τη διαδικασία, η οποία σε πολλές περιπτώσεις έχει πολύ μεγάλη παράδοση. Ξέρετε ότι δεν είναι πρόσφατο το γεγονός των ελληνικών εδρών στα πανεπιστήμια αυτά, ούτε στο Κέμπριτζ, ούτε στη Γαλλία. Στη Γαλλία είναι από το 1909. Καταλαβαίνετε ότι όλη αυτή η παράδοση θα πρέπει να συνεχιστεί.
Όσον αφορά το Πανεπιστήμιο της Σαγκάη, έχουμε έρθει σε επαφή με το προξενείο που δουλεύει πραγματικά με πολύ εντατικούς ρυθμούς, έτσι ώστε να εξασφαλιστεί αφενός η δυνατότητα της διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας στο εκεί πανεπιστήμιο και στο Ζιάο Τόγκ και στα υπόλοιπα πανεπιστήμια.
Από την άλλη πλευρά –κάτι το οποίο θεωρώ επίσης πολύ σημαντικό που το υποστηρίζουμε- έχουμε έρθει σε προγραμματική συμφωνία με μεγάλο ελληνικό ίδρυμα έτσι ώστε να υπάρχει και η εξ αποστάσεως διδασκαλία των ελληνικών μέσω του προγράμματος «ΟΔΥΣΣΕΑΣ». Θα σας έλεγα ότι αυτή τη στιγμή στην Κίνα είναι πάνω από τέσσερις χιλιάδες οι εγγεγραμμένοι Κινέζοι που παρακολουθούν εξ αποστάσεως την διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας. Αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό διότι από αυτό το προσωπικό, το οποίο έχει διδαχθεί την ελληνική γλώσσα θα έχουμε αργότερα και ανθρώπους οι οποίοι θα υπηρετήσουν και θα διδάξουν οι ίδιοι την ελληνική γλώσσα.
Είναι κάτι το οποίο παρακολουθούμε και επειδή βρίσκεται σε εξέλιξη δεν υπάρχει καμία ανακοίνωση μέχρι σήμερα. Πάντως πρέπει να σας πω ότι σε επίπεδο προγραμματικής συμφωνίας το ζήτημα έχει λήξει.
Όσον αφορά το ζήτημα το οποίο θέσατε γενικότερα για την ελληνόγλωσση παιδεία στο εξωτερικό, να σας πω ότι οι κύριοι άξονες της πολιτικής μας αυτή τη στιγμή είναι η παροχή ελληνικής παιδείας υψηλού επιπέδου και εκπαίδευσης στην ομογένεια. Αυτό στο οποίο στοχεύουμε είναι η διάδοση της ελληνικής γλώσσας και του πολιτισμού...
ΝΙΚΟΛΑΟΣ -ΣΠΕΝΣΕΡ –ΤΕΡΕΝΣ ΚΟΥΪΚ: Τα χρήματα...
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΠΑΠΑΘΕΟΔΩΡΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού): Θα σας πω.
Διάδοση, λοιπόν, της ελληνικής γλώσσας και του πολιτισμού και δυνατότητα στους πολίτες ελληνικής καταγωγής να μην απολέσουν την ταυτότητά τους και τη σύνδεσή τους με το μητροπολιτικό κέντρο.
Μπορεί να μην έχουμε τις ίδιες δυνατότητες που είχαμε στο παρελθόν, μπορούμε όμως να εξορθολογήσουμε το σύστημα κατά τέτοιο τρόπο ώστε να μπορούμε να διατηρήσουμε εκπαιδευτικό προσωπικό είτε με επιμίσθιο είτε χωρίς, διότι σκεφθείτε ότι σε πολλές περιπτώσεις έχουμε εκπαιδευτικούς οι οποίοι είναι παντρεμένοι, παραδείγματος χάριν, με μόνιμους κατοίκους εξωτερικού.
Καταβάλλεται κάθε προσπάθεια αυτή τη στιγμή –και θέλω να το πιστέψετε αυτό- έτσι ώστε να καλυφθούν οι θέσεις και μάλιστα να καλυφθούν στις καλύτερες δυνατές συνθήκες για τα σχολεία της ομογένειας.
Ευχαριστώ.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ -ΣΠΕΝΣΕΡ –ΤΕΡΕΝΣ ΚΟΥΪΚ: Άρα, δεν κλείνουν του χρόνου τα ελληνικά σχολεία έξω.
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΠΑΠΑΘΕΟΔΩΡΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού): Θα σας έλεγα το εξής: Εάν υπήρχε μία τέτοια πρόθεση το καλοκαίρι δεν θα είχαμε αναστείλει την ισχύ του ν.4027/2011 που προέβλεπε κάτι τέτοιο.
Αυτή τη στιγμή εξετάζουμε τον εξορθολογισμό και στην επόμενη φάση θα είμαστε έτοιμοι να εξαγγείλουμε τον νέο χάρτη σε αυτή την περίοδο.
Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δραγασάκης): Το λόγο έχει ο Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Θεόδωρος Παπαθεοδώρου.
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΠΑΠΑΘΕΟΔΩΡΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού): Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, θα ήθελα να απαντήσω στην ουσία της ερώτησής σας, κύριε Κουΐκ, και να σας πω ότι κατανοώ την ανησυχία που έχει δημιουργηθεί στην ομογένεια, μερικές φορές από αναρμόδιες πηγές, από τροφοδοτούμενες φήμες.
Θα σας πω και κάτι άλλο. Πέρα από την προσωπική, υπάρχει και πολιτική ευαισθησία για το συγκεκριμένο ζήτημα, διότι έχω παρακολουθήσει αρκετά χρόνια, λόγω της προσωπικής διαδρομής, τα σχολεία του εξωτερικού. Επομένως, γνωρίζω ποια είναι η σχέση αυτών των σχολείων και με το μητροπολιτικό κέντρο και ποια είναι η προσφορά τους, έτσι ώστε να κρατηθούν η γλώσσα, ο πολιτισμός, η ιστορία.
Στόχος του Υπουργείου Παιδείας είναι να στηρίξει τα ελληνικά σχολεία του εξωτερικού με όποιον τρόπο μπορεί αυτή τη στιγμή και ιδιαίτερα στη δύσκολη περίοδο που διανύουμε. Υπάρχει, όμως, ανάγκη επανασχεδιασμού και αναδιοργάνωσης της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης και αναδιάρθρωσης των εκπαιδευτικών μονάδων εξωτερικού. Αυτή η στρατηγική εντάσσεται αυτή τη στιγμή στα βελτιωτικά σχέδια για την καλύτερη παροχή ελληνικής εκπαίδευσης, γεγονός σε πολλές περιπτώσεις αναγκαίο –και εδώ, πιστεύω, θα συμφωνήσετε μαζί μου- αφού έχουν παρατηρηθεί φαινόμενα να υπάρχουν σχολεία με έναν ή δύο μαθητές σε ορισμένες χώρες, που είχαν δασκάλους και φαινόμενα με εξήντα ή εβδομήντα μαθητές σε σχολεία, που όμως δεν υπήρχε δάσκαλος ή καθηγητής. Επομένως, αυτό συνεπαγόταν μη ορθολογική κατανομή πόρων και εκπαιδευτικού προσωπικού.
Θα πρέπει να συμφωνήσουμε και σε κάτι άλλο. Επειδή αναφερθήκατε σε συγκεκριμένα γεγονότα και συγκεκριμένες χώρες, θέλω να πω ότι όλες οι περιπτώσεις σχολείων του εξωτερικού δεν είναι ίδιες. Διαφορετικά προβλήματα αντιμετωπίζουν τα ελληνικά σχολεία στη Γερμανία, διαφορετικά στη Γαλλία, διαφορετικά στις Ηνωμένες Πολιτείες ή στην Αυστραλία. Διαφορετικές είναι και οι δομές σε όλες αυτές τις χώρες και ξέρω ότι το γνωρίζετε πολύ καλά. Χρειάζεται, επομένως, ένας ανασχεδιασμός του πλαισίου στήριξης ελληνικής εκπαίδευσης στο εξωτερικό με βάση τις πραγματικές ανάγκες των κοινοτήτων.
Πέραν τούτου, όμως, μπορώ να σας ενημερώσω και να σας διαβεβαιώσω ότι όσον αφορά τις ελλείψεις σε εκπαιδευτικό προσωπικό η αρμόδια υπηρεσία είχε ήδη προβεί στη δημοσίευση προκήρυξης για την πλήρωση των κενών και εργάζεται συστηματικά για την άμεση και λυσιτελή έκβαση του θέματος. Να σημειώσω εδώ ότι οι αιτήσεις των υποψηφίων για τη συγκεκριμένη προκήρυξη για λόγους εξοικονόμησης χρόνου φέτος υποβλήθηκαν ηλεκτρονικά, μετά από πρόσκληση ενδιαφέροντος. Η συγκεκριμένη προκήρυξη ολοκληρώθηκε μόλις χθες, στις 7 Οκτωβρίου και έτσι, άμεσα, μέσα στις επόμενες μέρες θα προχωρήσουμε στην τοποθέτηση εκπαιδευτικών, προκειμένου να στελεχωθούν τα κενά σε συγκεκριμένες εκπαιδευτικές μονάδες.
Θέλω να πω και κάτι άλλο, γιατί νομίζω ότι είναι σημαντικό και για τη δική σας πληροφόρηση. Τα κενά σε όλο τον κόσμο είναι διακόσια πενήντα, πλην Αυστραλίας, Λατινικής Αμερικής και Νότιας Αφρικής. Έχουμε παρακολουθήσει από κοντά το ζήτημα και της Αλεξάνδρειας και των άλλων χωρών της Αφρικής. Σήμερα, έχουμε χίλιες διακόσιες εξήντα οκτώ αιτήσεις εκπαιδευτικών. Επομένως, θα προχωρήσουμε άμεσα στην κάλυψη των κενών.
Ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δραγασάκης): Κύριε Κουΐκ, έχετε το λόγο για τρία λεπτά, προκειμένου να δευτερολογήσετε.
ΤΕΡΕΝΣ-ΣΠΕΝΣΕΡ-ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΚΟΥΪΚ: Με ικανοποιεί το γεγονός ότι το Υπουργείο αντιλαμβάνεται τα τεράστια κενά που υπάρχουν και είναι κυρίως στην περιοχή της Γερμανίας. Φαντάζομαι ότι έχετε την επιστολή που έχει έρθει από το Σύλλογο Γονέων Βαυαρίας, όπου για παράδειγμα στο 1ο Γυμνάσιο Μονάχου, που έχει τριακόσιους είκοσι μαθητές, ενεγράφησαν φέτος τριάντα έξι μαθητές, νέα παιδιά τα οποία πήγαν με τους γονείς τους εκεί. Είναι το νέο μεταναστευτικό ρεύμα, για το οποίο μίλησα και προηγουμένως.
Εκεί, κύριε Υφυπουργέ, είναι ένα σχολείο που δεν γνωρίζουν ακριβώς πόσες ελλείψεις έχουν. Για να μη μπω όμως σε λεπτομέρειες και σπαταλώ το χρόνο, ναι, πράγματι, είναι τόσα τα κενά όσα είπατε σε όλον τον κόσμο.
Βεβαίως, και αποδέχομαι την άποψη ότι κάθε περιοχή έχει τη δική της ιδιαιτερότητα. Δεν μπορείς να αντιμετωπίσεις το ίδιο τη Γερμανία με τις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου εκεί υπάρχει ένα άλλο καθεστώς λειτουργίας των ελληνικών σχολείων.
Με την ευκαιρία θα ήθελα να σας πω ότι στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου πλέον έχουμε μπει στην τρίτη και τέταρτη γενιά, θα πρέπει –θα μου πείτε, πολυτέλεια, αλλά αφορά την ελληνική γλώσσα- αυτά τα παιδιά να μαθαίνουν και μέσα από ειδικότερα σχεδιασμένα βιβλία, διότι δεν τους είναι εύκολο να έχουν την ύλη που έχουν και τα παιδιά στην Ελλάδα. Άρα, θεωρείται μεν πολυτέλεια σε τέτοιους καιρούς λιτότητας, αλλά είναι αναγκαίο να το σχεδιάσουμε. (RG)
Με την ευκαιρία να πω ότι τα κονδύλια τα οποία είχαν κοπεί ήταν 15.000.000 ευρώ από τα επιμίσθια των καθηγητών, δηλαδή τους στέλνουν έξω ξυπόλυτους και τους λένε πηγαίνετε να σπουδάσετε τα παιδιά μας και αν θα μείνετε σε παγκάκι, αν θα μείνετε στο σταθμό του Μονάχου είναι μία άλλη ιστορία. Πάντως είναι αυτή ίσως και η πηγή του κακού για πολλούς από εκείνους, οι οποίοι αναγκαστικά αποσύρονται. Να σας θυμίσω όμως ότι καραβάνια έφερνε πίσω η κ. Διαμαντοπούλου, η οποία αν θυμάμαι καλά ήταν και εκείνη η οποία είχε προτείνει μία εποχή να είναι η επίσημη δεύτερη γλώσσα της Ελλάδας η Αγγλική.
Θα ήθελα με την ευκαιρία να πω ότι ο αναπληρωτής τομεάρχης στον τομέα των εξωτερικών που εγώ είμαι ο τομέαρχης, ο πρώην πρύτανης του Πολυτεχνείου ο κ. Μαρκάτος, πριν μπω μέσα με παρακάλεσε επιγραμματικά να σας θέσω δύο πράγματα.
Κέμπριτζ. Μπορούμε να πάρουμε εσαεί την έδρα των ελληνικών σπουδών εκεί. Το τίμημα υπάρχει. Είναι 1.000.000 ευρώ, αλλά για πάντα. Διότι συνήθως τα αμερικανικά πανεπιστήμια λένε δώσε μας 1.000.000 εσύ, να βάλουμε και εμείς άλλο τόσο και να το έχουμε για πέντε χρόνια. Και για πάντα στο Κέμπριτζ. Σε εποχές λιτότητας τολμώ να σας το πω, κύριε Υπουργέ.
Όπως επίσης στη Σαγκάη υπάρχει το πανεπιστήμιο με την έδρα των ελληνικών σπουδών και που κάθε χρόνο βγαίνουν δέκα με δώδεκα παιδιά κινεζάκια, τα οποία κάποια στιγμή θα στελεχώσουν εμπορικές και διπλωματικές αντιπροσωπείες και αυτά τα παιδιά ζητούν να έρθουν να κάνουν ένα χρόνο μεταπτυχιακά στην Ελλάδα και δεν έχουμε ούτε καν φοιτητική εστία για να τους φιλοξενήσουμε. Και τους φέρνουμε fast food μέσα σε ενάμιση μήνα στη σχολή της Κέρκυρας.
Ένα τελευταίο, το οποίο έχει να κάνει με τη Θράκη. Πριν από μερικά χρόνια είχαμε την περίπτωση της ηρωικής δασκάλας Χαράς Νικοπούλου. Δεν θέλω να μπω σε περισσότερες λεπτομέρειες, θα ήθελα να σας καταθέσω προσωπικά στο γραφείο σας την περίπτωση, αλλά δημιουργείται στην περιοχή της Ξάνθης μία νέα περίπτωση Χαράς Νικοπούλου. Μία χριστιανή δασκάλα, η οποία διώκεται αυτήν τη στιγμή από τη γνωστή φάμπρικα του προξενείου της Κομοτηνής και που πολύ φοβάμαι ότι εάν και εδώ ενδώσουμε θα στραβώσει πολύ το κλίμα. Χαίρομαι, όμως, που έμαθα ότι ανυποχώρητα το Υπουργείο Παιδείας επέβαλε το νόμο του κράτους, που υποχρεωτικά στέλνει τα παιδιά στο νηπιαγωγείο πριν εγγραφούν στην Α' Δημοτικού. Και αυτό θεωρώ ότι είναι και μια –πιστέψτε με, το λέω πολύ εγωϊστικά- μια κατάκτηση, η οποία βγήκε και μέσα από δικό μου κοινοβουλευτικό έργο, διότι ξέρω ότι πολλούς ενοχλώ εκεί, αλλά σκοπεύω να ενοχλήσω ακόμα περισσότερους, γιατί η Θράκη δεν μπορεί να παραδοθεί σε καμία περίπτωση στην Άγκυρα, πολύ περισσότερο μέσω της παιδείας.
Κύριε Υφυπουργέ, σας ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δραγασάκης): Ο κύριος Υφυπουργός έχει το λόγο για να δευτερολογήσει.
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΠΑΠΑΘΕΟΔΩΡΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού): Κύριε Βουλευτά, ως προς το συγκεκριμένο γεγονός ευχαρίστως να ενημερωθώ.
Θα σας πω, όμως, ότι από την πρώτη στιγμή για το ζήτημα των μουσουλμανοπαίδων το Υπουργείο Παιδείας είχε λάβει ξεκάθαρη θέση και νομίζω ότι αυτό επιτάσσει και η προσήλωση, ο σεβασμός, η τήρηση της νομιμότητας για όλη την υποχρεωτική εκπαίδευση. Από εκεί και πέρα θα ήθελα να δούμε τρία θέματα, παρά το γεγονός ότι δεν ήταν στην ερώτησή σας, για λόγους που κατανοείτε. Έχω μία ενημέρωση, την οποία θα ήθελα να καταθέσω.
Αυτήν τη στιγμή εξετάζουμε τις συνθήκες και για το Κέμπριτζ αλλά και για το κέντρο νεοελληνικών σπουδών στο Παρίσι. Είναι η δυνατότητα που πρέπει να εξασφαλίσουμε, έτσι ώστε να υπάρξει η καλλιέργεια της ελληνικής γλώσσας, του ελληνικού πολιτισμού σε πανεπιστήμια, τα οποία είναι διεθνούς ακτινοβολίας και από την άλλη πλευρά θεωρώ ότι είναι υποχρέωσή μας να έρθουμε –και το έκανα με το Γάλλο ομόλογό μου- σε επαφή με τις αντίστοιχες αρχές των κρατών αυτών, ώστε να μπορούμε να εξασφαλίσουμε αυτήν τη διαδικασία, η οποία σε πολλές περιπτώσεις έχει πολύ μεγάλη παράδοση. Ξέρετε ότι δεν είναι πρόσφατο το γεγονός των ελληνικών εδρών στα πανεπιστήμια αυτά, ούτε στο Κέμπριτζ, ούτε στη Γαλλία. Στη Γαλλία είναι από το 1909. Καταλαβαίνετε ότι όλη αυτή η παράδοση θα πρέπει να συνεχιστεί.
Όσον αφορά το Πανεπιστήμιο της Σαγκάη, έχουμε έρθει σε επαφή με το προξενείο που δουλεύει πραγματικά με πολύ εντατικούς ρυθμούς, έτσι ώστε να εξασφαλιστεί αφενός η δυνατότητα της διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας στο εκεί πανεπιστήμιο και στο Ζιάο Τόγκ και στα υπόλοιπα πανεπιστήμια.
Από την άλλη πλευρά –κάτι το οποίο θεωρώ επίσης πολύ σημαντικό που το υποστηρίζουμε- έχουμε έρθει σε προγραμματική συμφωνία με μεγάλο ελληνικό ίδρυμα έτσι ώστε να υπάρχει και η εξ αποστάσεως διδασκαλία των ελληνικών μέσω του προγράμματος «ΟΔΥΣΣΕΑΣ». Θα σας έλεγα ότι αυτή τη στιγμή στην Κίνα είναι πάνω από τέσσερις χιλιάδες οι εγγεγραμμένοι Κινέζοι που παρακολουθούν εξ αποστάσεως την διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας. Αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό διότι από αυτό το προσωπικό, το οποίο έχει διδαχθεί την ελληνική γλώσσα θα έχουμε αργότερα και ανθρώπους οι οποίοι θα υπηρετήσουν και θα διδάξουν οι ίδιοι την ελληνική γλώσσα.
Είναι κάτι το οποίο παρακολουθούμε και επειδή βρίσκεται σε εξέλιξη δεν υπάρχει καμία ανακοίνωση μέχρι σήμερα. Πάντως πρέπει να σας πω ότι σε επίπεδο προγραμματικής συμφωνίας το ζήτημα έχει λήξει.
Όσον αφορά το ζήτημα το οποίο θέσατε γενικότερα για την ελληνόγλωσση παιδεία στο εξωτερικό, να σας πω ότι οι κύριοι άξονες της πολιτικής μας αυτή τη στιγμή είναι η παροχή ελληνικής παιδείας υψηλού επιπέδου και εκπαίδευσης στην ομογένεια. Αυτό στο οποίο στοχεύουμε είναι η διάδοση της ελληνικής γλώσσας και του πολιτισμού...
ΝΙΚΟΛΑΟΣ -ΣΠΕΝΣΕΡ –ΤΕΡΕΝΣ ΚΟΥΪΚ: Τα χρήματα...
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΠΑΠΑΘΕΟΔΩΡΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού): Θα σας πω.
Διάδοση, λοιπόν, της ελληνικής γλώσσας και του πολιτισμού και δυνατότητα στους πολίτες ελληνικής καταγωγής να μην απολέσουν την ταυτότητά τους και τη σύνδεσή τους με το μητροπολιτικό κέντρο.
Μπορεί να μην έχουμε τις ίδιες δυνατότητες που είχαμε στο παρελθόν, μπορούμε όμως να εξορθολογήσουμε το σύστημα κατά τέτοιο τρόπο ώστε να μπορούμε να διατηρήσουμε εκπαιδευτικό προσωπικό είτε με επιμίσθιο είτε χωρίς, διότι σκεφθείτε ότι σε πολλές περιπτώσεις έχουμε εκπαιδευτικούς οι οποίοι είναι παντρεμένοι, παραδείγματος χάριν, με μόνιμους κατοίκους εξωτερικού.
Καταβάλλεται κάθε προσπάθεια αυτή τη στιγμή –και θέλω να το πιστέψετε αυτό- έτσι ώστε να καλυφθούν οι θέσεις και μάλιστα να καλυφθούν στις καλύτερες δυνατές συνθήκες για τα σχολεία της ομογένειας.
Ευχαριστώ.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ -ΣΠΕΝΣΕΡ –ΤΕΡΕΝΣ ΚΟΥΪΚ: Άρα, δεν κλείνουν του χρόνου τα ελληνικά σχολεία έξω.
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΠΑΠΑΘΕΟΔΩΡΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού): Θα σας έλεγα το εξής: Εάν υπήρχε μία τέτοια πρόθεση το καλοκαίρι δεν θα είχαμε αναστείλει την ισχύ του ν.4027/2011 που προέβλεπε κάτι τέτοιο.
Αυτή τη στιγμή εξετάζουμε τον εξορθολογισμό και στην επόμενη φάση θα είμαστε έτοιμοι να εξαγγείλουμε τον νέο χάρτη σε αυτή την περίοδο.
Ευχαριστώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου